SiripiriStar

Friday, December 08, 2006

Advent!

Nå er det blitt advent, her i Danmark også :) Det er ikke særlig kaldt, og det er langt i fra noe form for snø, hverken i luften eller på bakken, men det er mørkt om kvelden og lysene er på plass på de barne trærne utenfor skolen.

1. desember hadde vi eksamen, i musikk og drama. Det er mye hyggeligere å ha eksamen på TenSing Norway enn på Rud videregående skole:

Det ligger små lapper med "Lykke til på eksamen<3", på pulten

Det ligger også en mandarin og en melkesjokolade

Det er gratis te og kaffe i hjørnet...

Eksamensvaktene er under 70, og taledyktige

Eksamensvaktene deler ut godteri underveis

Når du skjærer grimaser, skjærer eksamensvaktene grimaser tilbake

Man kan tisse når man vil

Eksamensvaktene sier "godt jobbet" over høytalleranlegget på bussturen tilbake

Man får stipend hvis man består...

Andventsstunder har vi begnyt med hver kveld klokken 21. Da leser vi Julemysteriet, av Jostein Gaarder, trekker julekalender og ser så på Nissene på låven. Kjempegreier!

Jeg og Linn har fått oss adventslys på rommet. Vi har ikke noe lighter, så tenningen skjer litt hipp som happ, men vi er i skrivende stund på riktig dato. Pjoh...

Silkeborg Højskole ser ut som et julemarked. I hver krik og krok sitter det nisser, julebamser og snømenn. På spisebordene står det store julestjerner, og det er så å si umulig å få plass til både tallerken og glass lenger... Juletrær både innendørs og utendørs har vi også fått. Til og med i svømmehallen, ved siden av palmen.

Pakkekalender er en kjempekoselig ting! Selv har jeg fått en av mamma, i en stoor lilla fløyelspose. Det føles riktig ut som en god adventskalender. Pakkene er også lilla, og det er små hjerter på. Tusen takk<3

Det har vært juleverksted, og vi har drukket gløgg, og hørt på julesanger. Danske julekaker er ikke alltid de beste. Men stemningen er god.

På danske julebord spiser man frokost klokken 7 om kvelden. Julefrokost. Etter man har spist i mange timer, løper man rundt skolen mange, mange ganger og synger for full hals den danske versjonen av "nå er det jul igjen." Det var gøy i rødt juleskjørt og høye heler.

Grøtkveld blir holdt i kveld. Da skal vi spise grøt, og hygge oss med en utvidet advensstund, alle sammen i TenSing Norway!

Nissevenn! Jeg har fått meg en hemmelig nissevenn. Da skal man gjøre hyggelige ting mot sin nissevenn, og forhåpentligvis bli gjort hyggelige ting med av sin hemmelige nissevenn. Jeg har vært en dårlig nissevenn. Jeg har omtrent ikke gjort noe, bortsett fra å gi han skoene hans som jeg fant i stuen, og fjerne edderkoppspinn med en usannsynlig stor mopp, over han i taket. Så han ikke skulle få det i hodet såklart. Men ingen har gjort noe spesielt hyggelig mot meg heller, så jeg skammer meg ikke. Det er vel sånn nisser er.

På dansk heter det ikke julenissen, men julemanden.

Jeg GLEDER meg til juleferie. Da skal jeg hjem til Norge, der det forhåpentligvis er litt snø innen jeg setter mine ben på kaia den 20. desember, etter planen klokken 19.00 Det er fryktelig mye jeg skal gjøre i juleferien. Spille xbox og wii, se på friends, se på lost, stå på skøyter, lage pepperkakehus, pynte juletre, spise julemat, være i NORGE!

Knall.

Nintendo Wii kom i dag.

7 Comments:

At 12:09 PM, Anonymous Anonymous said...

Ey! Klager du over Rud vgs-eksamen? Syns det var kos, jeg:p Hyggelige eksamensvakter, og:p *kremt*
Heldige TSN-mennesker! Gøy, gøy, gøy... Snø er det ikke i norge heller. Fysj. Det var massemasse. Den døde. Eller smeltet om du vil. Men den kommer nok tilbake:D Håper vi... Hihi...

 
At 12:54 PM, Blogger Siripiri said...

Jeg klager ikke over Rud...jeg syns hun damen i rødrutete blazer som fulgte meg på do var kjempekos!

Ja vi vil ha snø!

 
At 5:25 PM, Anonymous Anonymous said...

i want to celebrate the before christmas i denmark.
c-dog

 
At 7:20 PM, Anonymous Anonymous said...

Åh det høres ut som sånn man holdt på på barneskolen! Jeg har også juleopplegg på jobben da, men der er det bare tvangspakking av julegaver og så må jeg høre på puttipluttipott hele dagen. Æsj

 
At 7:33 PM, Anonymous Anonymous said...

Gøyal blog :P

 
At 12:56 AM, Anonymous Anonymous said...

Det høres hyggelig ut, siri! Ingenting er som Silkeborg i førjulstiden... Høres ut som om du har det bra, og det er fint.

 
At 11:56 AM, Blogger Siripiri said...

c-dog: plz feel free to do so

susa: jeg gleder meg til å komme hjem til deg og puttipluttipott<3

henrik: takk =)

karen: silkeborg er virkelig koselig...det er noe annet med oppgaver! Men jeg har det knall.

 

Post a Comment

<< Home